השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

שתפו מאמר זה:

רישום סימן מסחר: אל תתחילו לפני שקראתם את זה

מכירים את אלה שמגבים את הסמרטפון רק אחרי שהוא נפל לשירותים או מתקינים אזעקה בעסק רק לאחר שהוא נפרץ? אתם לא רוצים להיות במקום הזה בכל הנוגע לנכס החשוב ביותר של העסק שלכם: המוניטין שלו.

רישום סימן מסחר בשלבים מוקדמים של הקמת העסק הוא צעד הכרחי, פשוט למדי ומועיל מאוד. אני יודע, חלק מכם חושבים עכשיו: "רק התחלתי את העסק – מי ינסה להעתיק ממני?" אבל זהו בדיוק קו המחשבה שיוצר צרות בהמשך. אולי רק התחלתם לבנות את העסק, אבל אתם יודעים איך זה – גם את ארומה לא בנו ביום אחד.

רישום סימן מסחר: בואו מוכנים לתהליך

רישום סימן מסחר הוא תהליך פשוט יחסית בתוך העולם הסבוך של קניין רוחני. הוא גם אינו מצריך השקעת משאבים גדולים, בטח בהשוואה לרישום פטנט, למשל. עם זאת, חשוב לבצע את התהליך בצורה נבונה ומבוקרת שכן טעויות בתחילת הדרך עשויות להיות בעלות משמעות כבירה בהמשך. במידה שהתהליך מסתיים בהצלחה, יש לכם ביד תעודה שלפיה סימן המסחר הוא בבעלותכם ורק לכם יש זכות להשתמש בו. תוכלו גם לסמן ® ליד סימן המסחר שנרשם.

אולם, דווקא בשל העובדה שרישום סימן מסחר מעניק זכות קניינית חזקה כל כך, המחוקק מאזן את הזכות ומגביל את רישום הסימן בכמה מישורים: הוא מגביל את סוג סימני המסחר שניתן לרשום, ומגביל את אופן הרישום ואת הסחורות והשירותים שלגביהם ניתן לרשום את הסימן.

כדי להגן על הקניין הרוחני של העסק שלכם בצורה מיטבית, עליכם לפנות לעורך דין מומחה בקניין רוחני, וכשאתם מוכנים לתהליך.

הנה חמש נקודות שכדאי לכם לדעת עוד לפני שהגעתם אל עורך הדין.

1. לוגו או שם: מה לרשום כסימן מסחר?

לעסק שלכם יש שם. מן הסתם גם יש לו לוגו. ייתכן שהלוגו הוא ויזואלי בלבד וייתכן שהוא משלב בתוכו את שם העסק, כינויו או סלוגן מסוים. על מה בדיוק להגן בתוך כל המכלול הזה?

כדי להעניק את ההגנה הרחבה ביותר על הקניין הרוחני הכלול בסימנים המזהים של העסק, עליכם להגן על כל רכיב בנפרד: לרשום את שם העסק כמילה, ללא עיצוב; לרשום את הלוגו בלבד; לרשום את הלוגו יחד עם אלמנטים נוספים בו; ועוד.

אולם, כל הגשה של בקשה לרישום סימן מסחר על חלק מסוים בסימניו המזהים של העסק משמעה פתיחת הליך נפרד ותשלום אגרה נפרד. והאמת היא שלא תמיד יש צורך לקבל את ההגנה הרחבה ביותר. לפעמים צריכים את ההגנה החכמה ביותר.

הגיעו לפגישה עם עורך הדין שלכם כאשר בידיכם כל תצורות זיהוי העסק: השם, הלוגו וכל עיצוב אחר המזהה את העסק. דעו באילו סימנים אתם עושים שימוש בפועל לזיהוי העסק ובאילו לא, ומה הצרכנים שלכם מזהים כסימן מסחר שלכם.

2. צבעוני או לא? אנגלית או עברית? משמעויות של רישום סימן מסחר

האם לרשום את סימן המסחר בעברית או גם באנגלית? האם לרשום את הלוגו בצבעים או בשחור ולבן? לכל אחת מהכרעות אלה יש השלכות משפטיות. רישום בצבע, למשל, מצמצם את ההגנה בכך שהוא מגביל את הרישום לצבעים. עליכם להגיע אל עורך הדין עם כל הפרטים הנדרשים כדי להכריע מה יהיה היקף ההגנה שאתם מבקשים להשיג. ככל שיהיו בידיכם יותר נתונים – תקבלו עצה מדויקת יותר מעורך הדין.

3. על אילו סחורות ושירותים לרשום סימן מסחר?

רישום סימן מסחר נעשה לפי סיווגי סחורות ושירותים שקבעו המחוקק ומחוקק המשנה. קיימים 45 סיווגים שונים: סיווג 16, למשל, נוגע למוצרי דפוס, בעוד סיווג 25 נוגע למוצרי הלבשה. סיווג 44 נוגע לשירותי רפואה בעוד סיווג 41 נוגע לשירותי חינוך ובידור.

בנוסף, כדי לרשום סימן מסחר לא מספיק לדעת איך לסווג את הסחורות והשירותים הרלוונטיים אליכם, אלא לפרט במדויק לגבי אילו מוצרים ואילו שירותים בתוך אותו תחום אתם מבקשים הגנה. אם, למשל, אתם יצרני מדבקות, לא מספיק שתציינו שהסימן מבוקש לגבי סיווג 16 אלא שהוא מבוקש לגבי "פרטת סחורות" של ייצור והפצת מדבקות בתוך סיווג 16.

רגע, אז למה לא לרשום את סימן המסחר בכל הסיווגים ובכל הסחורות? משתי סיבות: ראשית – העלויות. הגשה של סימן מסחר זהה בכמה סיווגים משמעה הגשה של סימן מסחר לרישום בכל אחד מהסיווגים. שנית – המחוקק הישראלי לא מאפשר רישום סתמי של סימני מסחר, אלא רק לגבי סחורות שיש כוונה להשתמש לגביהן בסימן. בחלוף שלוש שנים שבהן לא תעשו שימוש בסימן המסחר לגבי סחורה מסוימת, יכולים צדדים שלישיים להגיש בקשה לבטלו, וההוצאות עשויות לחול עליכם. לכן, חשוב לדייק מאוד במוצרים ובשירותים שלגביהם מבוקש רישום סימן המסחר ולספק לעורך הדין מידע עסקי מלא על פעילותכם.

4. היכן לרשום את סימן המסחר?

רישום סימן מסחר הוא טריטוריאלי, כלומר: רישום סימן מסחר בישראל מעניק הגנה בישראל בלבד. כדי להרחיב את ההגנה למדינות נוספות יש להגיש בקשות באותן מדינות, וזאת אפשר לעשות בצורה נוחה למדי בעזרת אמנות בינ"ל שנכרתו בעניין זה. אולם, איך לא, יש לכך השלכות כספיות ואחרות. כדי להחליט באילו מדינות להגן על הסימן שלכם ובאיזה היקף, עליכם להגיע אל עורך הדין עם הסבר מפורט על הקשרים המסחריים שלכם בחו"ל, תהליכי הייבוא, הייצור, הייצוא וההפצה.

5. עד כמה רישום סימן המסחר דחוף לכם?

רישום סימן מסחר הוא תהליך שאורך זמן, בדרך כלל. למעשה, עוברת בממוצע כשנה עד שבקשת הרישום שהגשתם תגיע לבוחן סימני מסחר לבחינה ראשונה. אם יש לבוחן השגות על הרישום המבוקש, תתחיל התכתבות שתאריך את ההליך בזמן נוסף, וזה עוד לפני שנכנסו להליכי התנגדות שיכולים להגיש צדדים שלישיים לאחר פרסום בקשת הרישום.

לעיתים אין לכם את הזמן הזה בשל חשש גבוה לזיוף, או לפני עסקה גדולה המצריכה הגנה על הסימן שלכם. במצב זה דווחו לעורך הדין על הנסיבות, והוא יוכל לייעץ לכם אם יש צורך בהגשת בקשה ל"בחינה על אתר", המאפשרת בחינה מהירה של הסימן בנסיבות מסוימות, ותצמצם משמעותית את זמן ההמתנה.

לסיכום: רישום סימן מסחר הוא הליך הכרחי ובדרך כלל פשוט

ההכרעות על אופן רישום סימן המסחר אולי נשמעות לכם מסובכות ומורכבות, אך עבור עורך דין המומחה בקניין רוחני מדובר בעניינים ברורים מאוד. בדרך כלל, הליך הרישום הוא פשוט והערך המוסף שהוא מעניק לכם כעסק הוא רב מאוד. אל תחכו לפריצה הראשונה. הגנו על עצמכם.

מאמרים אחרונים

עקבו אחרינו בפייסבוק

בואו לקפה