השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

מזל טוב – נולד לך מותג

על פי סוכנויות הידיעות, הזמרת הידועה ביונסה ובעלה החליטו להגן על שמה של בתם הבכורה BLUE IVY CARTER ולרשום אותו כסימן מסחר (מס` בקשה 85526099). הבקשה הוגשה ב-15 סוגים שונים ווזאת במטרה למנוע מאחרים לעשות שימוש מסחרי בשם.
יצויין כי סלבס אמריקאיים רבים רותמים את ילדיהם לתאגיד המשפחתי, כך למשל הזמרת מדונה גייסה את בתה לורדס, בת ה-12, להשקת קו אופנה לילדים משלה. ביונסה ובעלה סבורים ככל הנראה כי אין טעם לחכות 12 שנה ארוכות וכבר עם הולדת הבת הם ילדו גם מותג חדש.

למרות שלכאורה מדובר בצעד מסחרי נבון הרואה את הנולד (תרתי משמע), עולה השאלה האם מדובר גם בצעד נכון מבחינה משפטית? על פי החוק בארה"ב, על המבקש לרשום סימן מסחר להצהיר כי בכוונתו לעשות שימוש מסחרי בסימן או לחילופין להצהיר כי הינו עושה שימוש מסחרי בסימן בעת הגשת הבקשה לרישום סימן המסחר.

יש להניח כי במקרה זה, ביונסה ובעלה הצהירו על כוונה עתידית לעשות שימוש בסימן. כלומר, בני הזוג יידרשו להוכיח בעתיד כי הם אכן עושים שימוש מסחרי בסימן. במידה והם לא יעשו כן, הם עלולים להיות מואשמים בהונאה. יודגש כי בני הזוג לא יוכלו לחכות 12 שנה עד שילדה תתבגר ויצטרכו לעשות שימוש בשמה כבר בעתיד הקרוב.

ומה הדין בישראל? סעיף 11(11) לפקודת סימני המסחר מונע מהציבור לרשום שמות משפחה כסימני מסחר, שכן מדובר בדרך כלל בשם גנרי שמצוי בבעלותם של מספר רב של אנשים. החריגים הם שמות משפחה אשר רכשו ערך מבחין, כלומר המבחן הרלוונטי הוא האם הציבור מזהה את השמות כבעלי מוניטין נפרד ועצמאי שלו זיקה נפרדת בין הסימן לבין פרטת הסחורות הרלוונטית (טובין). דוגמאות נפוצות הנן השם מוזס ("MOSES"), מסעדים הבשרים התל אביבית וכמובן את משפחת שטראוס, יצרנית המזון הענקית שטראוס-עלית. נראה כי לעת עתה הנשים בארץ, בניגוד לארה"ב, תמשכנה ללדת ילדים ולא מותגים.

אריאל דובינסקי הוא בעלים של משרד עורכי דין המתמחה בדיני קניין רוחני

ביונסה הגישה בקשה לרישום שם בתה כסימן מסחר. האם תינוקת בת יומה יכולה לייצר כסף? מסתבר שבתרבות הסלבס האמריקאית הכל אפשרי.

שתפו מאמר זה:

האחרונים מהתקשורת

עקבו אחרינו בפייסבוק

בואו לקפה