השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

"חשבתם לקנות דומיין הזהה לשמה של חברה מפורסמת? כדאי שתחשבו שוב"

דומיין הדומה לשם של חברה מפורסמת חושף אתכם לתביעות.
בכתבתה של איילה צורף, שהתפרסמה מוקדם יותר השבוע נחשף סיפורו של מר ניר אוחיון, תושב נתניה אשר לפני כחצי שנה רכש את שם המתחם (דומיין) BankDiscount.co.il (בנק דיסקונט) ומאז הוא משבץ בה פרסומות למוצרים שאינם קשורים לבנק. הבנק מצידו נאלץ לרכוש כתובת מתחם אחרת – DiscountBank.co.il (דיסקונט בנק).

"קניתי את הדומיין לפני כחצי שנה, הוא היה פנוי. אני שם בו פרסומות", אמר אוחיון ל-TheMarker. אלא שהדרך של אוחיון לעשיית כסף קל היא הרבה פחות פשוטה ממה שנדמה: אוחיון חשוף הן לתביעה מצד הבנק והן לכך שאיגוד האינטרנט הישראלי ימחוק את כתובת הדומיין.

איגוד האינטרנט הישראלי הוא ארגון ללא מטרת רווח האחראי על רישום של שמות מתחם עם סיומת ישראלית (il), האיגוד איננו גוף ממשלתי, אלא מהווה עמותה בלתי תלויה. הסיבה לכך שאוחיון הצליח לרשום את שם המתחם של הבנק היא כיוון שרישום שמות המתחם מתבצע בהליך טכני בלבד ולפיו "כל הקודם זוכה" כלומר, מי שהקדים להגיש בקשת רישום תקינה למרשם, בקשתו תאושר. גם הסכום שיש לשלם עבור רישום כתובת הדומיין איננו מהווה מכשול והוא עומד על כ-15 יורו בשנה בלבד. אלא שבכך העניין רחוק מלהסתיים. אדם הסבור כי שם המתחם מפר סימן מסחר שבבעלותו, מטעה לקוחות או פוגע במוניטין שלו, יכול לפנות אל ה-IL-DRP – הגוף האחראי על יישוב מחלוקות שעניינן הקצאת שמות מתחם תחת סיומת המדינה של ישראל. גוף זה רשאי למחוק את שם המתחם ו/או להעבירו לבעלות אחרת.

על מנת שהעתירה למחיקת שם הדומיין תאושר, המתלונן צריך להוכיח את קיום כל התנאים הבאים: א. כי שם המתחם זהה או דומה באופן מטעה לסימן מסחר, שם מסחר, שם תאגיד רשום או שמה הרשום של יישות משפטית של המתלונן; ב. למתלונן קיימות זכויות בשם הרשום; ג. למחזיק לא קיימות זכויות בשם הרשום; ו-ד. הגשת הבקשה להקצאת שם המתחם נעשתה בחוסר תום לב או שנעשה בשם המתחם שימוש שלא בתום לב.

בין הראיות לחוסר תום לב מצוין מקרה בו "המחזיק התכוון למשוך, בעבור יתרון מסחרי, משתמשי אינטרנט לאתר האינטרנט שלו או אתר מקוון אחר, ע"י יצירת סבירות לבלבול עם שמו של המתלונן באשר למקורו של אתר האינטרנט".

אוחיון חשוף גם לתביעה בבתי המשפט הרגילים בגין עשיית עושר ולא במשפט והפרה של פקודת סימני המסחר. הסימן BankDiscount אמנם טרם נרשם בפנקס רשם סימני המסחר, אולם הוא סימן מסחר מוכר היטב, הנהנה מהמוניטין הרב של הבנק.

בתי משפט קבעו במקרים דומים כי שימוש בסימן מסחר כשם דומיין מהווה הפרה של פקודת סימני המסחר. בבנק דיסקונט כנראה הבינו, אמנם באיחור, את הכוח הרב שיש בידיהם על מנת למנוע את המשך השימוש בדומיין – זמן קצר לאחר פרסום הכתבה כתובת האינטרנט המדוברת כבר לא היתה פעילה. זוהי רק ההתחלה. באי כוחו של הבנק יכולים להגיש תביעה כנגד אוחיון ולזכות בפיצוי כספי משמעותי.

במקרה דומה בו הוגשה בשנת 2008 תלונה על ידי חברת המחשוב דל (Dell) כנגד אזרח בשם רמי ציון אשר רכש את שם המתחם Dell-Israel.co.il קבע ה-IL-DRP כי יש לבטל את הקצאת שם המתחם למשיב ויש להעבירו לחברת דל. ה-IL-DRP נימק זאת בכך שבין היתר המשיב היה חסר תום לב שכן הוא ניסה למשוך אליו תנועת משתמשים לאתר באמצעות קישור עם שמה של חברת דל.

עו"ד אריאל דובינסקי הוא הבעלים והמייסד של משרד בוטיק המתמחה בקניין רוחני.

שתפו מאמר זה:

האחרונים מהתקשורת

עקבו אחרינו בפייסבוק

בואו לקפה