השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

שתפו מאמר זה:

הפקדת יצירות כהגנה על זכויות יוצרים

אדם היוצר יצירה יזכה לקבל את הגנת חוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007 (ככל שיצירתו הינה מסוג היצירות שעליהן מגן החוק) מיד עם קיבוע היצירה (הקלטה, הקלדה, העלאה על הכתב וכו`), בתנאי שיצירתו עומדת בסטנדרטים בסיסיים של מקוריות ויצירתיות.

לעומת זאת, אדם המבקש לקבל זכות בסימן מסחר או בפטנט, צריך לרשום אותם במרשם על מנת להיות בעל סימן מסחר או בעל פטנט והזכויות הנובעות מהם. במקרים חריגים לצד מעוניין יכול שיהיו זכויות בסימן מסחר אף בלא רישומו, אולם מדובר במצבי קיצון הדורשים הוכחה של מוניטין מבוסס ביותר. ככלל, רישום סימני מסחר ופטנטים הינו הכלי היעיל והנוח ביותר להגנה ואכיפת זכויות בקניין רוחני. מנגד, זכות יוצרים מוגנת עם קיבועה ולא עם רישומה.

לשיטה זו יש יתרונות מעשיים רבים (בעיקר בשל היקף היצירה העצום מדי יום ביומו שיצריך מערך אדיר של תיעוד ורישום), אך גם חסרונות. החיסרון העיקרי  עלול להתעורר רק בזמן הליך משפטי, אך עלולות להיות לו השלכות קשות לגבי עצם היכולת לממש את זכות היוצרים.

בעל זכות יוצרים עשוי לתבוע אדם אחר על מנת למנוע ממנו לעשות שימוש אסור ביצירתו. בעל זכות יוצרים עלול גם למצוא את עצמו כנתבע, כאשר אדם אחר יאשים אותו בכך שהוא עושה שימוש אסור ביצירה שאינה שלו. בעל זכות היוצרים יידרש להוכיח, במסגרת ההליך המשפטי, כי הוא אכן חיבר יצירה מסוימת, בתאריך מסוים וכו`. לו הייתה  זו תביעה בנושא הפרת פטנט או סימן מסחר, ניתן היה לברר בקלות את המועד המדויק של הרישום באמצעות המרשם הרלוונטי. עם זאת, בתחום זכויות יוצרים הדבר אינו אפשרי ויוצר עלול להיתקל בקשיים בהבאת הראיות המוכיחות שהוא אכן בעל זכות היוצרים ביצירה. זהו חשש מובן ביותר, שבא לידי ביטוי בסיטואציות נוספות. למשל, יוצרים המעוניינים להציג את יצירתם לגורם מסחרי (הוצאה לאור, חברת הפקות וכו`) לצורך שיתוף פעולה אפשרי עשויים לחשוש מאוד מחשיפת היצירה בלא שתהיה בידם קודם כל "תעודת ביטוח" שתקשה על העתקת היצירה.

מהי הפקדת יצירות?

הפקדת יצירות היא דרך טובה להתמודדות עם החששות הנזכרים לעיל. יוצר ישראלי המבקש לתעד את יצירתו יכול להפקידה אצל עו"ד אמין ומקצועי שמאשר את קבלת היצירה באותו תאריך ומאכסן אותה בצורה מאובטחת במשרדו. הצהרת עו"ד על הפקדת היצירה בתאריך מסוים תסייע מאוד בהוכחת מועד היצירה וזהות היוצר.

הפקדת יצירה עשויה להיות מקוונת או פיזית. אנו במשרד עו"ד אריאל דובינסקי מציעים שירות של הפקדה פיזית בלבד. למרות הטרחה שעשויה להיות כרוכה בהגעה למשרדנו, אנו סבורים כי זו הדרך הבטוחה ביותר והמקצועית ביותר להפקדת יצירות בישראל. כך תיווצר האסמכתא הטובה ביותר לקיומה של היצירה וכך יוכל היוצר להבטיח שיצירתו תזכה לתיעוד ולהגנה הראויה בדיסקרטיות מרבית.

גם במדינות אחרות דוגמת קנדה, ספרד, הודו וסין מתנהל רישום מדינתי של זכויות יוצרים לצורך תיעוד, שמקנה למפקידי היצירות יתרונות הליכיים בכל הקשור לנטל ההוכחה בתביעות בגין הפרת זכויות יוצרים.

יוצרים המעוניינים לפרסם את יצירתם בחו"ל עשויים להידרש לאסמכתא ברמה גבוהה עוד יותר. במקרה כזה, ניתן לפנות למשרד זכויות היוצרים של משרד המשפטים האמריקאי. בארה"ב, בניגוד לישראל, ניתן לבצע רישום של זכויות יוצרים. מי שמפקיד את יצירתו בידי משרד זכויות היוצרים מקבל תעודה רשמית של הממשל הפדראלי המעידה על הפקדתה. את הרישום וההפקדה ניתן לבצע בצורה מקוונת או בדואר, בלא צורך לתרגם את היצירה לאנגלית.

מלבד עצם התיעוד הרשמי, להפקדה זו יש יתרונות נוספים: אם ההפקדה מתבצעת עד שלושה חודשים אחרי פרסום היצירה או לפני שיש הפרה, בעל הזכויות יוכל לדרוש  בבימ"ש פיצויים סטטוטוריים (בלא שיצטרך להוכיח שנגרם נזק עקב הפרת זכותו)  והחזר שכר טרחת עו"ד. בנוסף, הפקדת היצירה תאפשר לשירותי המכס הפדראליים  לפעול על מנת לעכב משלוחים שלעותקים מפרים שמגיעים לארה"ב.

מאמרים אחרונים

עקבו אחרינו בפייסבוק

בואו לקפה