השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

הסודות של "האח הגדול" נחשפים

מה קורה כאשר אנשי חברות ההפקה של שתי תוכניות ריאליטי טלוויזיוניות נפגשים במציאות? האם הם מתנהגים בדיוק על פי מיטב חוקי הז`אנר שהם עצמם פיתחו?

תשובה לשאלה זו עשויה להתקבל בעקבות "ההתנגשות" אשר אירעה בשבוע שעבר כאשר אנדמול, חברת ההפקות ההולנדית של "האח הגדול", הגישה תביעה תקדימית בסך 3 מיליון שקל נגד ערוץ 10 וחברת ההפקה אבוט רייף המאירי. באנדמול טוענים כי ערוץ 10 הפרו את זכויות היוצרים שלהם בכך שהעתיקו את פורמט "24/7 הדור הבא" מפורמט "האח הגדול".

רושם מובהק של העתקה מודעת ובוטה של פורמט ותוכניות "האח הגדול" – שלא לומר ניסיון מכוון ופסול מצד הנתבעות לגזול, שלא כדין, את זהותה של `האח הגדול`". בערוץ 10 טענו בתגובה כי "התוכנית `הדור הבא 24/7` הינה תוכנית מקורית של ישראל 10 בשיתוף עם אבוט רייף המאיר`. ערוץ 10 פועל בכל הפקותיו תוך שמירה קפדנית של כל הוראות הדין, ובכלל זה דיני הקניין הרוחני".

תביעה זו עשויה לקבוע הלכה תקדימית בנושא זכויות היוצרים בפורמט טלוויזיוני ולחשוף סודות רבים מאחורי הקלעים של התעשייה. על פי ס` 5 בחוק זכות יוצרים התשס"ח-2007, הרי שרעיון אינו מוגן בזכויות יוצרים, אלא רק דרך הביטוי שלו. בתי המשפט בישראל טרם הסדירו את הנושא ולא קבעו הלכה מחייבת כל הנוגע להעתקה של פורמט טלוויזיוני. הפעם היחידה שבה סוגיה זו עלתה לדיון היתה כאשר רשות השידור הגישה תביעה כנגד רפי גינת אשר העביר את תוכניתו "כלבוטק" לערוץ 2 המסחרי. ברשות השידור טענו כי מדובר בהעתקה של הפורמט הטלוויזיוני הנמצא בבעלותם, אולם בית המשפט דחה את התביעה בנימוק ולפיו הפורמט שייך למעשה לחברה אנגלית ואינו בבעלותה של רשות השידור.

על אף כי בתי המשפט טרם הכריעו בסוגיה, העולם העסקי, אשר שונא חוסר ודאות, הכריע בנושא כבר מזמן: זכויות היוצרים בפורמטים של תוכניות ריאליטי רבות כגון "האח הגדול" ו"כוכב נולד", נמכרות לעשרות מדינות תמורת סכומי כסף משמעותיים.

למעשה, בעלי הפורמט הטלוויזיוני הצליחו לפתח נוסחה אשר משכנעת את הקונים הפוטנציאליים כי הפורמט מוגן בזכויות יוצרים, למרות שהעניין כלל אינו מובן מאליו. במאמר שפורסם על ידי חוקרים באוניברסיטת Bournemouth מאנגליה מצוין כי הנוסחה למכירת פורמט טלוויזיוני כוללת עטיפה של מרכיבי התוכנית השונים במעין "נוסחת פלא" הכוללת את "התנ"ך" של ההפקה אשר נמכר תחת הסכמי סודיות ורישיון קפדניים. בין השאר, ההוראות כוללות כיצד ללהק את המועמדים השונים וכיצד להביא להשתתפות פעילה של הצופים. העניין כולו מפוקח על ידי "מפיקים מעופפים" אשר מפקחים מקרוב כי רוכשי התוכנית במדינת היעד אינם סוטים כהוא זה מההוראות.

בנוסף, חברות ההפקה מקפידות לרשום את שמות סימני המסחר של התוכנית בפנקס רשם סימני המסחר ולפתח אגב כך תעשיית מוצרים נלווים משמעותית. צעד נוסף הוא נקיטת מדיניות אגרסיבית ביותר של איום בצעדים משפטיים מיידים נגד כל חברת הפקה קטנה ככל שתהיה ברחבי העולם אשר נחשדת בהעתקה. מכלול צעדים שיווקיים מוצלחים אלו גרמו, למעשה, להיווצרות של מעין "עטיפת צלופן" מרשרשת ששיכנעה את ערוצי הטלוויזיה ברחבי העולם שיש בפניהם מוצר שיש לשלם עליו כדי לקנותו. אלא שכעת השוק כולו עלול לספוג זעזוע.

על מנת להוכיח את התביעה ייאלצו לראשונה מפיקי האח הגדול לחשוף בפני בית המשפט את אותו ספר הוראות סודי אשר כולל את מרכיבי הנוסחה הנוצצת שעל פיה פועלת התוכנית ברחבי העולם. בית המשפט יצטרך לקבוע האם אכן נוסחת פלא זו זכאית להגנה והאם היא הופרה על ידי הפקת 24/7.

כפי שנקבע בפסיקה, התובע אינו נדרש להוכיח העתקה מלאה של כל היצירה, אלא העתקה של "חלק ניכר" מהיצירה – חלקים מהותיים וממשיים ממנה. על מנת לברר מהו החלק המהותי בפורמט הטלוויזיוני המצליח בעולם, יהיה על אנדמול לחשוף לא מעט סודות מאחורי הקלעים של התעשייה. הפרס הצפוי למנצחת במקרה הזה יהיה גבוה הרבה יותר מ-15 דקות של תהילה ומיליון שקל.

הכותב הוא עו"ד אריאל דובינסקי המייסד של משרד בוטיק בתחום הקניין הרוחני.

תאריך: 01.01.2012 מגזין TheMarker

מאמר של עו"ד דובינסקי בעניין התביעה לפיה תכנית הטלוויזיה "הדור הבא" פגעה בזכויות של "האח הגדול".

שתפו מאמר זה:

האחרונים מהתקשורת

עקבו אחרינו בפייסבוק

בואו לקפה