השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

השאירו כאן פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

ארץ התביעות הבלתי מוגבלות

האם חוקי הפטנטים בארה"ב ימנעו ממיליוני אמריקנים את האפשרות לשחק ב"אנגרי בירדס", באייפון? התרחיש הזה עשוי להתממש במידה ותתקבל תביעה שהוגשה בארה"ב נגד יוצרי המשחק הפופולארי. על פי הידיעה שפורסמה ב-TheMarker IT, יוצרי המשחק הסלולארי הפופולארי בעולם, האנגרי בירדס, נתבעו בארה"ב בשל הפרת פטנט. התובע טוען כי יוצרי המשחק הפרו פטנט בבעלותו המאפשר את מעבר השלבים במשחק באפליקציה הסלולארית.

לתביעה מעין זו יש סיכויים לא רעים, בעיקר בארץ התביעות הבלתי מוגבלות, שכן חוקי הפטנטים בארה"ב מאפשרים רישום פטנט גם על תוכנות מחשב. פטנט מעניק לבעליו הגנה מקסימאלית למשך 20 שנה. בניגוד להגנה המוגבלת המוענקת באמצעות חוק זכויות יוצרים, הרי שהגנה באמצעות חוק הפטנטים מאפשרת חסימה אפקטיבית הרבה יותר של מתחרים פוטנציאליים ועל כן חברות עושות ככל יכולתן לרשום פטנטים רבים ככל האפשר.

עם זאת, בעולם קיימת מחלוקת באשר לאפשרות לרשום תוכנה כפטנט. המחלוקת נוצרה כיוון שתוכנות מבוססות על אלגוריתם מתמטי, הנחשב כרעיון מופשט. הבסיס לטענה זו היא כי המחשב הוא מעין "בינה מלאכותית" ומכיוון שלא ניתן לרשום פטנט על רעיונות ומחשבות של בני אנוש, אין לאפשר גם רישום של פטנט הנוצר במוח המחשב.

בארה"ב גישה זו לא התקבלה על ידי בתי המשפט, ונקבע כי ניתן לרשום פטנט על תוכנה במקרים בהם התוכנה מייצרת מוצר "יעיל, ממשי ומוחשי". במהלך השנים בתי המשפט האמריקאיים הלכו והגמישו את הדרישות העומדות בפני מבקש רישום תוכנה בפטנט. כך למשל הכירו בתי המשפט בפטנט המיועד לחיוב שיחות בינלאומיות ומבוסס על חישוב מתמטי פשוט וכן בחישוב של מניות באמצעות תוכנה.

באיחוד האירופאי הגישה הינה שמרנית בהרבה, וככלל קובעת כי לא ניתן לרשום תוכנה כפטנט. עם זאת בעקבות הליכים משפטיים רבים, הגישה התרככה מעט, כך שניתן לרשום פטנט על תוכנה במקרה שהיא כוללת "אפקט טכני". אפקט מעין זה הוא למשל תוכנה המייצרת אפקט פיזי, כגון השפעה על מנוע של כלי תחבורה.

בארץ חוק הפטנטים קובע בסעיף 3 (אשר תוקן בשנת 1999) כי פטנט הוא "אמצאה, בין שהיא מוצר ובין שהיא תהליך, בכל תחום טכנולוגי, שהיא חדשה, מועילה, ניתנת לשימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית". תוספת המילים "בכל תחום טכנולוגי" הביאה לנטייה לכיוון הפסיקה האמריקאית הנוטה להכיר ברישום של תוכנות מחשב כפטנט. רשות הפטנטים בארץ פרסמה בשנת 2010 כללים בנושא הקובעים כי תוכנה תהיה כשירה לרישום כפטנט בין השאר בתנאי ש "האמצאה בכללותה צריכה להביא לתרומה שיש לה ביטוי ממשי בתחום טכנולוגי".

נראה, אם כן, כי הגישה המתירנית האמריקאית בדבר רישום פטנט על תוכנות מעודדת את תופעת ה"טרולים" של הפטנטים – כלומר אנשים הקונים פטנט על מנת לנסות ולהפיק ממנו כספים באמצעות תביעות משפטיות. הגישה המשפטית הישראלית, המנסה באופן מסורתי לשלב את הטוב בין שני העולמות, האירופאי והאמריקאי, עם נטייה ברורה לכיוון האמריקאי, נראית ככיוון מוצלח יותר. האם אפליקציית ה"אנגרי בירדס" באייפון תוכל להירשם כפטנט בארץ? על מנת לבחון את הנושא יש לבדוק את התוכנה העומדת בבסיסו.

עם זאת נראה כי רשם הפטנטים בישראל טרם הגיעו לדרגת המתירנות השוררת בארה"ב וספק אם תוכנה המאפשרת התקדמות שלבים במשחק מעין זה תחשב כהתקדמות טכנולוגית של ממש. עורכי הדין ועורכי הפטנטים הישראליים יכולים בינתיים להמשיך ולהשחית את זמנם במשחק הממכר וככל הנראה לא יידרשו לסוגיית הפרת הפטנט במשחק.

אריאל דובינסקי הוא הבעלים והמייסד של משרד בתחום הקניין הרוחני.

תאריך: 31.07.2011 מגזין TheMarker

 

פורסם ב- The Marker: האם חוקי הפטנטים בארה"ב ימנעו ממיליוני אמריקנים את האפשרות לשחק ב"אנגרי בירדס", באייפון?
המתירנות השוררת בארה"ב בנוגע לקבלת הגנה במסגרת פטנט עוד עלולה למנוע ממיליוני אמריקאים לשחק אנגרי בירדס

שתפו מאמר זה:

האחרונים מהתקשורת

עקבו אחרינו בפייסבוק

בואו לקפה